Verstaan ​​jy wat ek sê? - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lisanne Grob - WaarBenJij.nu Verstaan ​​jy wat ek sê? - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Lisanne Grob - WaarBenJij.nu

Verstaan ​​jy wat ek sê?

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

20 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vrienden en familie,

Het 2de verslag alweer, de tijd gaat bestwel snel hier..

Ik zal gewoon maar een beetje verder schrijven vanaf waar ik de vorige keer gestopt ben.
Zondag (13 januari) hebben we heer-lijk op het strand gelegen, het weer was heerlijk, de zee was heerlijk, zelfs het zand tussen m'n tenen was geen probleem. Ik had nog een leuk gesprek met 2 politieagenten, ze kwamen op me afgelopen en 1 van hen vroeg (straight to the point, geen gezeik van 'how are you' blabla 'where are you from') of ik soms Afrikaans verstond. Ik zei dat ik er wel wat van verstond omdat ik Nederlands spreek, dit moest natuurlijk uitgetest worden. Verstaan ​​jy wat ek sê? vroeg een van hen aan mij, waarop ik natuurlijk keihard 'ja' zei. Hij geloofde me nog niet en om voor de test te slagen moest ik de vraag die hij net in het Afrikaans had gesteld in het Engels vertalen voor hem. Dat deed ik. Vlekkeloos. Waarop de 2 politieagenten wat 'oehs' en 'aahs' en 'I told you so''s uitstootten en weer verder liepen. De mensen hier zijn zo leuk, zo aardig, hoe beroerd hun situatie (financieel, thuis) ook is, ze zijn altijd bereid een praatje met je te maken en anders zwaaien ze wel even naar je.
Verder ben ik de zondag zoet geweest met het draaien van mijn allereerste was in Zuid Afrika (hoezee), het ophangen daarvan en het ook meteen weer van de lijn trekken (was is hier in 3 seconden droog).
's Avonds heerlijk gegeten in een 'Afritalian' (African/ Italian) restaurant 'Angelos' aan het strand. Lekker eten (burgers, curry's, steaks) voor niet veel geld, wat je over hebt laat je inpakken in een doggybag die je dan weer weggeeft aan de mensen bij de robots (stoplichten) of een van de parkeerwachters. Dat doen we sowieso met al het eten hier, als we er na een tweede keer eten genoeg van hebben stoppen we het in een bakje en geven we het weg, als het er natuurlijk nog normaal uitziet en goed ruikt. Ik dacht terug aan de tijd dat ik bij Marqt werkte op de broodafdeling en op een zondagavond soms een stuk of 200 (!) verse broden weg moest gooien. Je zou er hier zoveel mensen blij mee kunnen maken. Net zoiets als dat er hier een grote, dure golf club ligt pal naast de Township van Port Elizabeth. In Zuid Afrika bestaat er zo'n groot contrast tussen de 'rijken' en de 'armen'. Ik denk dat dat de situatie van de arme mensen soms nog schrijnender maakt, de middelen om de mensen te helpen zijn aanwezig in het land, maar daar zien de mensen in bijvoorbeeld de Township nooit iets van. Daarom is het zo fijn om de mensen hier te kunnen helpen, ook al is het op zo'n kleine schaal.
Afgelopen maandag zijn Debra en ik in het weeshuis begonnen met de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar. Drie meisjes krijgen in het weeshuis Home Schooling, we hebben allerlei boeken doorgelezen en besloten wie van ons welk meisje onder haar hoede neemt. Op maandag werden ook alle overhemden van alle schooluniformen gestreken, dat zijn er een stuk of 15, 20 dus dat is niet heel grappig. Ik ben verliefd geworden op een jongetje, Luthando genaamd (zie foto), hij is denk ik net 1 jaar en ik ga proberen hem te kidnappen naar Nederland.
Even kijken, dinsdag was een normale dag in het weeshuis, niet veel bijzonders.
Dinsdag avonds zijn Dick en ik op stap gegaan met de Nederlandse Studenten hier in PE, de avond begon in Barney's, een bar aan het strand waar het karaoke avond was, de mensen die mij goed kennen snappen dat ik mij daar geheel op mijn gemak voelde aangezien mijn enige echte passie karaoke zingen is. Ik begon de avond rustig met een liedje van Guus Meeuwis (ja, ze hebben zelfs Nederlandse nummers) dat ik helaas maar 1 keer eerder in mijn leven had gehoord. Gelukkig was ik omringd door meiden die het lied wel kenden (zo leek het) dus we zongen (lees schreeuwden) er op los. Later op de avond ben ik met Dick het podium opgeklommen om 'Isn't it Ironic' van Alanis Morissette ten gehore te brengen, iedereen in de bar hield meteen van ons. Na Barney's zijn we doorgegaan naar de volgende bar, Captains. Het was daar (zo toevallig) ook karaoke avond. Ik kon m'n geluk niet op en heb me meteen aangemeld om van Beyonce 'Love on Top' te zingen, het dak ging er af. Het was een erg mooie avond, ik kwam thuis met al m'n geld, pasjes etc. nog in m'n zakken, dus dat was helemaal mooi.
Op woensdag zijn we begonnen met het lesgeven, ik heb een 8-jarig meisje onder mijn hoede genomen, Phila genaamd. Ze loopt 1 jaar achter op school, dus ik ben bezig met de basis van de basis, het alfabet, de cijfers, klanken. Het is erg intensief want haar concentratie is meestal al na 5, 10 minuten weg. Dan ga ik even met haar naar buiten, een stukje rennen. Of ze zingt een liedje voor me, want ze houdt erg van toneelstukjes opvoeren en dat soort dingen (en ik toevallig ook, haha). De ruimte waar de kinderen les krijgen is heel klein en nogal zuurstofloos (zo voelt het tenminste) dus niet een hele fijne ruimte om les te geven en te krijgen. Maar we doen onze best en de kinderen ook. Het is nu een stuk stiller in het huis omdat het grootste gedeelte naar school is.
Het plan om naar een wedstrijd van de African Cup of Nations te gaan, gaat door. Volgende week donderdag (de 24ste) gaan we met alle vrijwilligers naar twee 2 wedstrijden: DRC (Democratische Republiek Congo) tegen Niger en Ghana tegen Mali. De eerste wedstrijd wordt om 17:00 uur gespeeld, de 2de om 20:00 uur. Wordt volgens mij heel gezellig.
Het is een volle boel hier in het huis, er zijn op donderdag 2 meisjes gearriveerd (uit Nederland en Duitsland) vandaag is er nog een meisje uit Nederland bijgekomen. Badkamers worden vanaf nu gedeeld en de bank is te klein geworden voor ons allemaal, maar goed zoals het spreekwoord luidt; hoe meer zielen, hoe meer ….
Vrijdag naar het zwembad geweest met de drie meiden van Home Schooling, was een aparte ervaring omdat het zwembad vol ligt met kinderen die stuk voor stuk niet kunnen zwemmen en dus maar een beetje rond spartelen in de hoop niet te verdrinken. Een van hen zat op een gegeven moment tegen het verdrinken aan, maar die werd gelukkig gered door de badmeester. Heel apart als je in Nederland gewend bent dat het over grote deel van de kinderen kan zwemmen.

Het weekend.. waar moet ik beginnen (ik zou een heel nieuw blog over het weekend kunnen typen, maar ik zal het proberen samen te vatten). Op vrijdagmiddag hebben Dick en Debra 2 auto's opgehaald bij een verhuur bedrijf in de buurt. Het huren van de auto's kostte bijna niks maar als je naar de foto's kijkt snap je waarom, (haha). Zaterdag zijn we met Dylan (US), Annika (Deutchland), Kirsten (Holland) en Debra (UK) 's ochtends vroeg op pad gegaan naar het Addo Elephant park. Het weer was perfect (wolken, regenachtig) voor mijn allereerste game drive. Rond negen uur 's ochtends reden we al door het park op zoek naar olifanten, antilopen, buffels, leeuwen, Pumba's (die van de Lion King), diverse vogelsoorten, mestkevers, zebra's etc. etc. etc. Er viel ons meteen 1 ding op: de auto's van de gemiddelde game driver waren ongeveer 2 keer zo hoog als ons lieve Volkswagentje. Vandaar dat we zo onder de indruk waren van de 2 olifanten die ons rechts van de auto passeerden (op een halve meter afstand). Verder hebben we een buffel, leeuwin, wat zebra's, Pumba's en mestkevers (inclusief mest) gezien. Het was een hele leuke dag, ik heb vooral aan een stuk door heel hard gelachen om hoe oldschool de auto was, en hoe de mensen ons aanstaarden als we langsreden. Geslaagde eerste game drive dus. Gisteravond zijn we voetbal (African Cup of Nations) wezen kijken in een van de barretjes aan het strand, voetbal speelt hier duidelijk niet zo'n grote rol als bij ons in Nederland (rugby en cricket wel). Maar het was toch heel gezellig. Vandaag, op zondag, hebben we een heerlijke stranddag gehad in Jeffreys bay. Daar zijn we vanochtend vroeg met twee auto's naartoe gereden, dit was ook weer een heel (geweldig) avontuur. In Jeffreys bay zitten alle surf discount shops, daar zijn we eerst even wezen kijken. Ik heb een leuk t-shirt gekocht, maar dit terzijde. Eerst een tijdje op het strand gespendeerd, was niet verkeerd (was gewoon geweldig). Tegen de middag hebben we heerlijk geluncht, milkshakes gedronken en toen hebben we nog een tijdje aan het strand gelegen. Ook nog gezwommen in de zee, de golfen waren hoog, het zout zit zelfs in m'n neus.Tegen zes uur zijn waren we weer terug in PE, daar hebben we afscheid moeten nemen van de twee prachtige auto's die weer terug gingen naar hun baasje. Kortom: het was een heerlijk weekend, fijn om er even helemaal uit te zijn en je te kunnen opladen voor een nieuwe werkweek.


Het is hier nu heel gezellig in huis, ik hou het hier nog wel eventjes uit!

Koud hè, daar in Holland?!

Dikke kus van mij en tot volgende week x!

  • 20 Januari 2013 - 19:28

    Zoe :

    Heeeeel leuk om te lezen Lisan! Geniet nog even!

    Liefs Zoe

  • 20 Januari 2013 - 19:35

    Fenna Grob:

    Hoi lieverd,
    We hebben elkaar wel net gesproken, maar je hebt je best weer gedaan met je 2e verslag, heel leuk om te lezen!
    Dikke kus van mama en papa Ben

  • 20 Januari 2013 - 22:01

    Lisanne Grob:

    Dankjewel Zoe en mama en papa!

    Liefs xxxx

  • 21 Januari 2013 - 11:02

    Louise:

    Hoi meisje,
    we keken al weer uit naar je vervolgverhaal. Heel leuk om dit te lezen. Wat een fijn weekendgevoel moet dat geven, leuke dingen ondernemen in zo'n mooie omgeving. En inderdaad dat mannetje ziet er uit om "verliefd" op te worden. Veel plezier en tot het volgende verslag.
    Kus Louise



  • 21 Januari 2013 - 21:57

    Mien Grob:

    Hoi Lisanne,

    Jij maakt me nogal niet wat mee! Leuk om jouw verslagen te lezen en fijn dat je het goed kunt vinden met je "collega's" en de kinderen. Voor je het weet is het weer voorbij, dus geniet er maar heel erg van.

    Lieve groet, Mien

  • 21 Januari 2013 - 22:07

    Marjan De Jong:

    Hoi Lisanne,
    Bedankt dat ik je blog mag lezen. Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Schattige kinderen en een prachtig land! en niet die koude oostenwind die we hier hebben, geniet ervan. Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.
    groet,
    marjan

  • 21 Januari 2013 - 23:03

    Isa:

    hey lieve Liesepies!

    Zo ontzettend leuk om jouw stukjes te lezen! Wat goed dat je zoveel bijzondere en leuke dingen meemaakt.
    En dan ook nog es op zn Lisanne's verteld :) Ik heb ze allebei naar m'n moeder doorgestuurd en ook zij vindt het heel leuke goede verslagen. Nog veel plezier lief en laat gauw maar weer meer horen. heel veel kusjes en groetjes en knuffels uit Londen! Liefs, Isa

    PS: Ook groetjes aan jullie Ben, Fenna en Zoë !
    PPS: Lies, vandaag zei Maya tegen me: "Can you buy us baby-marshmallows?" #inside joke swag ;)

  • 22 Januari 2013 - 05:45

    Lisanne:

    En Isa, ik hou van jou. Wahahah! We moeten elkaar snel even spreken, xxxx

  • 22 Januari 2013 - 05:48

    Lisanne:

    Oeps de vorige reactie die ik heb getypt kwam niet aan, ik wilde iedereen bedanken voor de leuke en lieve reacties. Het is fijn om te horen dat mijn schrijfkunsten worden gewaardeerd, tot volgende week!

  • 23 Januari 2013 - 11:24

    Ageeth Van Brakel:

    GEWELDIG lisane. Wat een geweldige ervaring!! Ik wil nu ook naar zuid afrika !!, Hoewel ik net terug ben uit australie. maar misschien is dit wel mijn volgende reisplan. groetjes ageeth

  • 27 Januari 2013 - 14:28

    Jan En Netty:

    Hallo Lisanne,

    Wat een geweldige ervaring,in Zuidafrica in een weeshuis werken en zoveel meemaken.We hebben allebei je verslagen gelezen en we blijven je volgen.geniet er nog van en heel veel succes.
    Groetjes uit Dieren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 30 Dec. 2012
Verslag gelezen: 2290
Totaal aantal bezoekers 7470

Voorgaande reizen:

05 Januari 2013 - 17 Februari 2013

Mijn Zuid Afrikaanse reis

Landen bezocht: